Angajatori
Angajatorul reprezintă persoana fizică sau juridică ce se află în raporturi de muncă ori de serviciu cu lucrătorul (angajatul) și care are responsabilitatea entității pe care o manageriază.
Drepturile și obligațiile angajatorilor
Drepturile și obligațiile pe care le are un angajator sunt reglementate de Codul Muncii și Legea 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă cu toate completările și modificările la zi.
Angajatorul are, în principal, următoarele drepturi:
a) să stabilească organizarea și funcționarea unității;
Prin acest drept, angajatorul întocmește și modifică organigrama societății, decide înființarea sau desființarea anumitor structuri, decide să facă anumite investiții. Tot el are dreptul să facă angajări, avansări, cercetări disciplinare și să înființeze/desființeze anumite posturi de muncă.
b) să stabileasca atribuțiile corespunzătoare fiecărui salariat, în condițiile legii;
Atribuțiile trebuie stabilite în mod obiectiv, cu referire la post și nu la persoana salariatului. Pentru stabilirea acestor atribuții trebuie să iei în calcul cunoștințele, pregătirea și experiența angajatului, dar și necesarul de activități ce urmează a fi derulate prin intermediul postului respectiv.
c) să dea dispoziții cu caracter obligatoriu pentru salariat, sub rezerva legalității lor;
Dispozițiile angajatorului pot fi scrise sau verbale și au caracter obligatoriu atât timp cât emiterea, comunicarea și conținutul acestora sunt legale. Ca angajator, poți stabili anumite politici ale companiei și să impui angajaților o anumită conduită, prin Regulamentul de intern pe care îl întocmești și îl aduci la cunoștință angajaților. Regulamentul intern are putere de lege în interiorul companiei și respectarea acestuia este obligatorie.
d) să exercite controlul asupra modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu;
Odată ce au fost stabilite sarcinile de serviciu, angajatorul are dreptul de a verifica modul în care salariatul și-a îndeplinit aceste sarcini, stabilite prin contractul individual de muncă și prin fișa postului. Dacă constată că acestea nu au fost îndeplinite sau nu au fost îndeplinite corespunzător, angajatorul poate dispune încetarea contractului de muncă sau chiar concedierea, dar numai în urma cercetării pentru necorespundere profesională sau în urma unei cercetări disciplinare.
e) să constate săvârșirea abaterilor disciplinare și să aplice sancțiunile corespunzătoare, potrivit legii, contractului colectiv de munca aplicabil și regulamentului intern;
Angajatorul are dreptul de a aplica sancțiuni disciplinare salariaților ori de câte ori constată săvârșirea, cu vinovăție a unor acțiuni sau inacțiuni, prin care au fost încălcate normele legale, regulamentul intern, contractul individual de muncă, ordinele și dispozițiile managerilor. Angajatorul are obligația de a respecta drepturile salariaților și de a aplica o sancțiune disciplinară în raport cu gravitatea faptei săvârșite, ținând cont de împrejurările în care a fost săvârșită fapta, vinovăția salariatului, consecințele abaterii disciplinare.
f) sa stabileasca obiectivele de performanta individuală, precum si criteriile de evaluare a realizarii acestora.
Dispoziția aceasta apare și în legea 40/2011 și conferă dreptul angajatorului de a stabili în mod unilateral și fără acordul salariatului a obiectivelor de performanță. Criteriile de evaluare ale îndeplinirii obiectivelor de performanță sunt prezentate salariatului înainte de semnarea contractului de muncă, sunt prevăzute în acesta și trebuie acceptate de angajat.
Printre cele mai importante obligații pe care le are un angajator se numără:
a) informarea salariaților asupra condițiilor de muncă și asupra elementelor care privesc desfășurarea relațiilor de muncă;
Acesta este obligația angajatorului încă înainte de încheierea contractului de muncă și se menține pe toată perioada desfășurării acestuia.
b) asigurarea în permanență a condițiilor tehnice și organizatorice avute în vedere la elaborarea normelor de muncă și condițiile corespunzatoare de muncă;
Angajatorul are obligația de a asigura toate resursele necesare desfășurării activității, stabilirea unui climat prielnic desfășurării activității, asigurarea unui cadru optim pentru formarea profesională, asigurarea resurselor financiare pentru plata salariilor.
c) acordarea către salariați a tuturor drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de muncă aplicabil și din contractele individuale de muncă;
Aceste drepturi se referă la salarizare pentru munca depusă, repaus zilnic și săptămânal, concediu de odihnă, formare profesională.
d) comunicarea periodică cu salariații despre situația economică și financiară a unității;
Această obligație se regăsește și în Carta Socială Europeană care prevede că divulgarea anumitor informații care pot prejudicia întreprinderea va putea fi refuzată sau se va putea solicita ca acestea să fie confidențiale.
e) consultarea cu sindicatul sau, după caz, cu reprezentanții salariaților în privința deciziilor susceptibile să afecteze substanțial drepturile și interesele acestora;
f) plătirea tuturor contribuțiilor și impozitelor aflate în sarcina sa, precum și să rețină și să vireze contribuțiile și impozitele datorate de salariați, în condițiile legii;
Obligația angajatorului de calculare, reținere și de plată a contribuțiilor, taxelor și impozitelor este stabilită de Codul Fiscal precum și de acte normative.
g) înființarea unui registru general de evidență a salariaților și operarea înregistrărilor prevăzute de lege;
Acesta trebuie să cuprindă: elementele de identificare ale tuturor angajaților, data angajării, funcția, tipul contractului de muncă, durata timpului de muncă și repartizarea acestuia, salariul, sporurile, perioada contractului de muncă. Registru trebuie transmis către inspectoratul teritorial de muncă din raza teritorială unde compania are sediul.
h) eliberarea, la cerere,a tuturor documentelor care atestă calitatea de salariat a solicitantului;
Salariatul are dreptul să inclusiv documentele care arată câștigurile din perioada în care a fost angajat, cu excepția datelor cu caracter confidențial.
i) asigurarea confidențialității datelor cu caracter personal ale salariaților.
Ca angajator ai dreptul să prelucrezi date ale angajaților fără a fi necesar acordul acestora. Dezvăluirea către un terț poate fi făcută doar dacă există o obligație legală a angajatorului în acest sens sau dacă salariatul a consimțit.
Mai multe detalii poți regăsi în articolul Ce trebuie să știi din Codul Muncii dacă ești angajator, Steluța Năstase Lupu, martie 2020.
De asemenea, angajatorii sunt obligați să comunice agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncă, toate locurile de muncă vacante, în termen de 5 zile lucrătoare de la vacantarea acestora, prin completarea şi transmiterea documentelor necesare conform Normelor metodologice pentru aplicarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă.
De asemenea, au obligaţia să comunice şi ocuparea locurilor de muncă vacante care au fost comunicate, în termen de o zi de la data ocupării acestora, în condiţiile legii. Prin locuri de muncă vacante, potrivit Legii nr. 76/2002, sunt locurile de muncă devenite disponibile ca urmare a încetării raportuluilor de muncă sau de serviciu, precum şi locurile de muncă nou-create.
Angajatorii care au încadrat în muncă, conform legii, persoane din rândul beneficiarilor de indemnizaţie de şomaj au obligaţia de a anunţa în termen de 3 zile agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă la care aceştia au fost înregistraţi.
Subvenții acordate angajatorilor
Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă prevede o serie de stimulente (sprijin financiar) pentru angajatorii care recrutează tineri absolvenți, NEET, aflați în risc de marginalizare socială, a persoanelor cu handicap sau a șomerilor de lungă durată.
-
Subvenția pentru angajarea absolvenților
Angajatorii care încadrează în muncă, pe durată nedeterminată, absolvenţi ai unor instituţii de învăţământ primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare absolvent încadrat, o sumă în cuantum de 2.250 lei. (art.80 alin.(1) din Legea nr.76/2002)
Angajatorii care încadrează în muncă pe durată nedeterminată absolvenţi din rândul persoanelor cu handicap primesc lunar, pentru fiecare absolvent, o sumă în cuantum de 2.250 lei pe o perioadă de 18 luni.(art.80 alin.(2) din Legea nr.76/2002)
Angajatorii care încadrează absolvenţi în condiţiile art. 80 sunt obligaţi să menţină raporturile de muncă sau de serviciu ale acestora cel puţin 18 luni de la data încheierii. (art.83 alin.(1) din Legea nr.76/2002).
Prin absolvent al unei instituţii de învăţământ, în sensul legii invocate, se înţelege persoana care a obţinut o diplomă sau un certificat de studii, în condiţiile legii, în una dintre instituţiile de învăţământ gimnazial, profesional, special, liceal, postliceal sau superior, de stat ori particular, autorizat sau acreditat în condiţiile legii.(art.82 din Legea nr.76/2002, cu modificările şi completările ulterioare).
Prin sintagma formă de învăţământ se înţelege unul dintre următoarele niveluri din cadrul sistemului naţional de învăţământ reglementat prin Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare:
a) învăţământ secundar superior - ciclul inferior al liceului;
b) învăţământ secundar superior - ciclul superior al liceului sau învăţământ profesional;
c) învăţământ terţiar nonuniversitar - învăţământ postliceal;
d) învăţământ superior. (art.52 alin.(4) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.76/2002, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.174/2002, cu modificările şi completările ulterioare).
Pentru acordarea drepturilor prevăzute la art.80 din lege, se impune ca angajatorii să încheie cu agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în termen de 12 luni de la data absolvirii studiilor, o convenţie.
În sensul legii, data absolvirii studiilor este data de întâi a lunii următoare celei înscrise în diplomă sau, după caz, în certificatul de studii eliberat de către instituţia de învăţământ de stat sau particular, autorizată ori acreditată în condiţiile legii, dacă în cuprinsul acestora nu se specifică, în mod expres, o anumită dată de absolvire.
Nu beneficiază de drepturile prevăzute la art.80 alin. (1) şi (2) din lege:
a) angajatorii care au obligaţia, potrivit legii, de a încadra în muncă absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ;
b) angajatorii care în ultimii 2 ani au fost în raporturi de muncă cu absolvenţii instituţiilor de învăţământ, cu excepţia situaţiei în care pentru persoanele respective au fost încheiate contracte individuale de muncă pe perioada vacanţelor, în condiţiile Legii nr. 72/2007, cu modificările ulterioare, indiferent dacă au beneficiat sau nu de stimulent financiar;
c) angajatorii la care calitatea de administrator/asociat este deţinută de una sau mai multe persoane fizice sau juridice care au calitatea de administrator/asociat la alţi angajatori care au beneficiat de cel puţin una dintre facilităţile prevăzute la alin. (1) şi (2), precum şi la art. 85, pentru persoanele în situaţia cărora raporturile de muncă cu angajatorul care a beneficiat de facilităţi au încetat prin demisie sau ca urmare a acordului părţilor, conform prevederilor legale, în ultimii 2 ani;
d) angajatorii care la data solicitării acordării măsurii de stimulare a ocupării forţei de muncă se află în situaţia de insolvenţă, în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, dizolvare, lichidare ori administrare specială, care au activităţile suspendate sau restricţii asupra acestora.(art.80 alin.(3) din Legea nr.76/2002, cu modificările şi completările ulterioare);
e) angajatorii care încadrează în muncă, pe durată nedeterminată, absolvenţi de învăţământ superior care nu au promovat examenul de licenţă sau de diplomă; (art.511 alin.(1) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.76/2002, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.174/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Angajatorii care beneficiază de subvenţionarea locurilor de muncă în condiţiile art. 80 sau art.85 alin.(1) şi (2) şi care încetează raporturile de muncă sau de serviciu ale persoanelor încadrate pe aceste locuri de muncă, din motivele prevăzute la art.83 alin.(2), anterior termenelor prevăzute de lege, nu mai pot beneficia de o nouă subvenţie din bugetul asigurărilor pentru şomaj pe o perioadă de 2 ani de la data încetării raporturilor de muncă sau de serviciu. (art.851 din Legea nr.76/2002, cu modificările şi completările ulterioare)
-
Subvenția pentru angajarea tinerilor NEET
Angajatorii care recrutează tineri care nu sunt încadrați profesional și nu urmează niciun program educațional sau de formare, beneficiază de sprijin financiar din partea statului.
Angajatorii care încadrează în muncă, pe perioadă nedeterminată, tineri NEET primesc lunar, de la data încheierii convenţiei, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată din aceste categorie, o sumă în cuantum de 2.250 lei, cu obligaţia menţinerii raporturilor de muncă sau de serviciu cel puţin 18 luni de la data încadrării în muncă.
Tânăr NEET - persoana cu vârsta cuprinsă între 16 ani şi până la împlinirea vârstei de 25 de ani, care nu are loc de muncă, nu urmează o formă de învăţământ şi nu participă la activităţi de formare profesională.
Pentru acordarea drepturilor prevăzute la art.85 alin.(1) din lege ( tineri NEET), se impune ca angajatorii să încheie cu agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în termen de 12 luni de la angajării persoanelor, o convenţie conform modelului prevăzut în anexa nr.19.
Nu beneficiază de subvenţionare conform art.85 alin.(6):
a) angajatorii care în ultimii 2 ani au fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu persoanele angajate din categoriile prevăzute la alin.(1), (2) şi (5);
b) angajatorii la care calitatea de administrator/asociat este deţinută de una sau mai multe persoane fizice sau juridice care au calitatea de administrator/asociat la alţi angajatori care au beneficiat de cel puţin una dintre facilităţile prevăzute la art.80 şi la alin.(1), (2) şi (5) pentru persoanele în situaţia cărora raporturile de muncă cu angajatorul care a beneficiat de facilităţi au încetat prin demisie sau ca urmare a acordului părţilor, conform prevederilor legale, în ultimii 2 ani;
c) angajatorii care la data solicitării acordării facilitaţii se află în situaţia de insolvenţă, în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, dizolvare, lichidare ori administrare specială, care au activităţile suspendate sau restricţii asupra acestora;
d) angajatorii la care calitatea de administrator/asociat este deţinută de una sau mai multe persoane fizice care sunt rude sau afini până la gradul IV inclusiv cu persoanele care au calitatea de administrator/asociat la alţi angajatori care au beneficiat de cel puţin una dintre facilităţile prevăzute la art.80 şi la alin.(1), (2) şi (5) pentru persoanele în situaţia cărora raporturile de muncă cu angajatorul care a beneficiat de facilităţi au încetat prin demisie sau ca urmare a acordului părţilor, conform prevederilor legale, în ultimii 2 ani.
Angajatorii care beneficiază de subvenţionarea locurilor de muncă în condiţiile art.80 sau art. 85 alin.(1) şi (2) şi care încetează raporturile de muncă sau de serviciu ale persoanelor încadrate pe aceste locuri de muncă, din motivele prevăzute la art.83 alin.(2), anterior termenelor prevăzute de lege, nu mai pot beneficia de o nouă subvenţie din bugetul asigurărilor pentru şomaj pe o perioadă de 2 ani de la data încetării raporturilor de muncă sau de serviciu.
Facilităţile prevăzute la alin.(1), (2) şi (5) se acordă angajatorilor în situaţia în care tinerii NEET şi persoanele din categoriile menţionate ( tineri NEET) sunt înregistraţi ca şomeri în evidenţa agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
-
Subvenția pentru încadrarea tinerilor cu risc de marginalizare socială
Angajatorii care inserează pe piața muncii tineri cu vârsta cuprinsă între 16-26 de ani ce îndeplinesc condițiile impuse de lege cu privire la încadrarea în categoria ”risc de marginalizare socială”, primesc stimulente financiare.
Tânăr cu risc de marginalizare socială este persoana cu vârsta cuprinsă între 16-26 de ani, care indeplineşte cumulativ condiţiile prevăzute la punctul IV din lege, se înregistrează la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau, după caz, reşedinţa şi se încadrează în una dintre următoarele categorii:
a) se află în sistemul de protecţie a copilului sau provine din acest sistem;
b) are dizabilităţi;
c) nu are familie sau a cărui familie nu îi poate asigura întreţinerea;
d) are copii în întreţinere;
e) a executat una sau mai multe pedepse privative de libertate;
f) este victimă a traficului de persoane.
Promovarea participării pe piaţa muncii a tinerilor cu risc de marginalizare socială, prevăzuţi la art.5 pct.IV3, se realizează de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă prin:
a) acompaniament social personalizat;
b) activităţi de informare şi promovare a intereselor tinerilor cu risc de marginalizare socială în rândul angajatorilor;
c) subvenţionarea locului de muncă.
Acompaniamentul social personalizat prevăzut la art.931 lit.a), se realizează de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă prin intermediul agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă teritoriale, în baza unui contract de solidaritate, şi constituie un ansamblu de servicii care se acordă în mod gratuit tinerilor cu risc de marginalizare socială, constand în:
a) informare şi consiliere profesională;
b) mediere a muncii;
c) plasare în muncă la un angajator a cărui ofertă de loc de muncă a fost selectată ca fiind corespunzătoare pregătirii profesionale şi altor condiţii cuprinse în dosarul întocmit la înregistrarea ca persoană în căutarea unui loc de muncă, în evidenţa agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă.
Contractul de solidaritate se încheie între agenţia pentru ocuparea forţei de muncă teritorială şi tânăr, pe o durată de până la 3 ani, dar nu mai puţin de un an, în condiţiile în care, la data încheierii contractului de solidaritate, tânărul nu a împlinit vârsta de 26 de ani.
Durata contractului de solidaritate nu poate depăşi data la care tânărul împlineşte vârsta de 26 de ani. În situaţia tinerilor care au împlinit vârsta de 25 de ani, dar nu au împlinit vârsta de 26 de ani, contractul de solidaritate se încheie pe o perioadă de un an.
Care sunt condițiile de acordare?
Angajatorii care încadrează tineri cu risc de marginalizare socială şi care beneficiază de acompaniament social personalizat în baza unui contract de solidaritate, denumiţi angajatori de inserţie, beneficiază lunar, pentru fiecare persoană din această categorie, din bugetul asigurărilor pentru şomaj, de o sumă egală cu salariul de bază stabilit la data angajării tinerilor, dar nu mai mult de patru ori valoarea indicatorului social de referinţă, în vigoare la data încadrării în muncă, până la expirarea duratei contractului de solidaritate.
Suma prevăzută se acordă angajatorilor de inserţie în situaţia în care:
a) încadrarea în muncă se realizează în condiţiile prevăzute de Legea nr.53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în baza unui contract individual de muncă pe perioadă determinată, până la expirarea duratei contractului de solidaritate sau a unui contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată;
b) locul de muncă pe care este încadrat tânărul este un loc de muncă vacant, care a fost comunicat agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă teritoriale;
c) sunt îndeplinite şi alte condiţii prevăzute de dispoziţiile legale, stabilite potrivit prevederilor art.95, pentru acordarea acestei sume.
La solicitarea angajatorilor care doresc să încadreze tineri beneficiari ai contractelor de solidaritate, agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană sau a municipiului Bucureşti prezintă liste cu persoanele care fac parte din această categorie.
Nu beneficiază de suma prevăzută:
a) angajatorii care în ultimii 2 ani au fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu persoanele angajate din categoriile prevăzute la acest alineat;
b) angajatorii la care calitatea de administrator/asociat este deţinută de una sau mai multe persoane fizice sau juridice care au calitatea de administrator/asociat la alţi angajatori care au beneficiat de cel puţin una dintre facilităţile prevăzute la art.80 şi art.85 alin.(1) şi (2) pentru persoanele în situaţia cărora raporturile de muncă cu angajatorul care a beneficiat de facilităţi au încetat prin demisie sau ca urmare a acordului părţilor, conform prevederilor legale, în ultimii 2 ani;
c) angajatorii care la data solicitării acordării sumei se află în situaţia de insolvenţă, în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, dizolvare, lichidare ori administrare specială, care au activităţile suspendate sau restricţii asupra acestora.
-
Subvenția pentru angajarea șomerilor de lungă durată
Angajatorii ce încadrează în muncă şomeri înregistraţi la agenţiile teritoriale de ocupare a forței de muncă pe o perioadă mai mare de 12 luni, pentru cei cu vârsta de minimum 25 de ani, şi pe o perioadă de 6 luni, pentru cei cu vârsta cuprinsă între 16 ani şi până la împlinirea vârstei de 25 de ani pot să aplice pentru acest sprijin financiar acordat din partea statului.
Somer de lungă durată - persoana care este şomer pe o perioadă mai mare de 12 luni, în cazul persoanelor cu vârsta de minimum 25 de ani şi pe o perioadă de 6 luni, în cazul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 16 ani şi până la împlinirea vârstei de 25 de ani.
Prin sintagma şomeri de lungă durată se înţelege şomerii de lungă durată care sunt înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă pe o perioadă mai mare de 12 luni, în cazul persoanelor cu vârsta de minimum 25 de ani, şi pe o perioadă de 6 luni, în cazul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 16 ani şi până la împlinirea vârstei de 25 de ani.
Pentru acordarea drepturilor prevăzute la art.85 alin.(1) din lege (șomeri de lunga durată), se impune ca angajatorii să încheie cu agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în termen de 12 luni de la angajării persoanelor, o convenţie conform modelului prevăzut în anexa nr.19.
Nu beneficiază de subvenţionare:
a) angajatorii care în ultimii 2 ani au fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu persoanele angajate din categoriile prevăzute la alin.(1), (2) şi (5);
b) angajatorii la care calitatea de administrator/asociat este deţinută de una sau mai multe persoane fizice sau juridice care au calitatea de administrator/asociat la alţi angajatori care au beneficiat de cel puţin una dintre facilităţile prevăzute la art.80 şi la alin.(1), (2) şi (5) pentru persoanele în situaţia cărora raporturile de muncă cu angajatorul care a beneficiat de facilităţi au încetat prin demisie sau ca urmare a acordului părţilor, conform prevederilor legale, în ultimii 2 ani;
c) angajatorii care la data solicitării acordării facilitaţii se află în situaţia de insolvenţă, în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, dizolvare, lichidare ori administrare specială, care au activităţile suspendate sau restricţii asupra acestora;
d) angajatorii la care calitatea de administrator/asociat este deţinută de una sau mai multe persoane fizice care sunt rude sau afini până la gradul IV inclusiv cu persoanele care au calitatea de administrator/asociat la alţi angajatori care au beneficiat de cel puţin una dintre facilităţile prevăzute la art.80 şi la alin.(1), (2) şi (5) pentru persoanele în situaţia cărora raporturile de muncă cu angajatorul care a beneficiat de facilităţi au încetat prin demisie sau ca urmare a acordului părţilor, conform prevederilor legale, în ultimii 2 ani.
Angajatorii care beneficiază de subvenţionarea locurilor de muncă în condiţiile art.80 sau art. 85 alin.(1) şi (2) şi care încetează raporturile de muncă sau de serviciu ale persoanelor încadrate pe aceste locuri de muncă, din motivele prevăzute la art.83 alin.(2), anterior termenelor prevăzute de lege, nu mai pot beneficia de o nouă subvenţie din bugetul asigurărilor pentru şomaj pe o perioadă de 2 ani de la data încetării raporturilor de muncă sau de serviciu.
Facilităţile prevăzute la alin.(1), (2) şi (5) se acordă angajatorilor în situaţia în care tinerii NEET şi persoanele din categoriile menţionate ( şomeri de lunga durata) sunt înregistraţi ca şomeri în evidenţa agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
-
Subvenția pentru angajarea persoanelor cu handicap
Angajatorii care angajează persoane ce se încadrează în categoria celor cu handicap, conform prevederilor legale în vigoare beneficiază de subvenții pentru plata salariilor acestora. Documentele necesare sunt menționate în secțiunea Subvenționarea locurilor de muncă pentru persoane cu handicap, site ANOFM.
Angajatorii care în raport cu numărul de angajaţi, şi-au îndeplinit obligaţia, potrivit legii, de a încadra în muncă persoane cu handicap, precum şi angajatorii care nu au această obligaţie legală, dacă încadrează în muncă pe durată nedeterminată persoane cu handicap, primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană cu handicap, o sumă în cuantum de 2.250 lei, cu obligaţia menţinerii raporturilor de muncă sau de serviciu cel puţin 18 luni.
Această sumă se acordă şi în situaţia în care, în perioada de acordare a subvenţiei, persoanele cu handicap subvenţionate nu mai au statut de persoană cu handicap.
Pentru acordarea drepturilor prevăzute la art.85 alin.(2) din lege (perosane cu handicap), se impune ca angajatorii să încheie cu agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în termen de 12 luni de la angajării persoanelor, o convenţie conform modelului prevăzut în anexa nr.19.
Nu beneficiază de subvenţionare conform art.85 alin.(6):
a) angajatorii care în ultimii 2 ani au fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu persoanele angajate din categoriile prevăzute la alin.(1), (2) şi (5);
b) angajatorii la care calitatea de administrator/asociat este deţinută de una sau mai multe persoane fizice sau juridice care au calitatea de administrator/asociat la alţi angajatori care au beneficiat de cel puţin una dintre facilităţile prevăzute la art.80 şi la alin.(1), (2) şi (5) pentru persoanele în situaţia cărora raporturile de muncă cu angajatorul care a beneficiat de facilităţi au încetat prin demisie sau ca urmare a acordului părţilor, conform prevederilor legale, în ultimii 2 ani;
c) angajatorii care la data solicitării acordării facilitaţii se află în situaţia de insolvenţă, în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, dizolvare, lichidare ori administrare specială, care au activităţile suspendate sau restricţii asupra acestora;
d) angajatorii la care calitatea de administrator/asociat este deţinută de una sau mai multe persoane fizice care sunt rude sau afini până la gradul IV inclusiv cu persoanele care au calitatea de administrator/asociat la alţi angajatori care au beneficiat de cel puţin una dintre facilităţile prevăzute la art.80 şi la alin.(1), (2) şi (5) pentru persoanele în situaţia cărora raporturile de muncă cu angajatorul care a beneficiat de facilităţi au încetat prin demisie sau ca urmare a acordului părţilor, conform prevederilor legale, în ultimii 2 ani.
Angajatorii care beneficiază de subvenţionarea locurilor de muncă în condiţiile art.80 sau art.85 alin.(1) şi (2) şi care încetează raporturile de muncă sau de serviciu ale persoanelor încadrate pe aceste locuri de muncă, din motivele prevăzute la art.83 alin.(2), anterior termenelor prevăzute de lege, nu mai pot beneficia de o nouă subvenţie din bugetul asigurărilor pentru şomaj pe o perioadă de 2 ani de la data încetării raporturilor de muncă sau de serviciu.
Facilităţile prevăzute la alin.(1), (2) şi (5) se acordă angajatorilor în situaţia în care tinerii NEET şi persoanele din categoriile menţionate (persoane cu handicap) sunt înregistraţi ca şomeri în evidenţa agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
Nu beneficiază de suma prevăzută la art.85 alin.(1) din lege angajatorii care încadrează în muncă persoane cu handicap pe locuri de muncă devenite vacante ca urmare a încetării raporturilor de muncă sau de serviciu prin acordul părţilor, la iniţiativa angajatorului, pentru motive care nu ţin de persoana angajatului ori, după caz, prin eliberare din funcţie, în ultimele 12 luni anterioare încadrării în muncă a acestor persoane.
-
Subvenționarea locurilor de muncă pentru șomerii peste 45 de ani
Angajatorii care încadrează în muncă, pe perioadă nedeterminată, şomeri în vârstă de peste 45 de ani primesc lunar, de la data încheierii convenţiei, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată din aceste categorie, o sumă în cuantum de 2.250 lei, cu obligaţia menţinerii raporturilor de muncă sau de serviciu cel puţin 18 luni de la data încadrării în muncă.
Pentru acordarea drepturilor prevăzute la art.85 alin.(1) din lege ( șomerii în vârstă de peste 45 ani), se impune ca angajatorii să încheie cu agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în termen de 12 luni de la angajării persoanelor, o convenţie conform modelului prevăzut în anexa nr.19.
Nu beneficiază de subvenţionare conform art.85 alin.(6):
a) angajatorii care în ultimii 2 ani au fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu persoanele angajate din categoriile prevăzute la alin.(1), (2) şi (5);
b) angajatorii la care calitatea de administrator/asociat este deţinută de una sau mai multe persoane fizice sau juridice care au calitatea de administrator/asociat la alţi angajatori care au beneficiat de cel puţin una dintre facilităţile prevăzute la art.80 şi la alin.(1), (2) şi (5) pentru persoanele în situaţia cărora raporturile de muncă cu angajatorul care a beneficiat de facilităţi au încetat prin demisie sau ca urmare a acordului părţilor, conform prevederilor legale, în ultimii 2 ani;
c) angajatorii care la data solicitării acordării facilitaţii se află în situaţia de insolvenţă, în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, dizolvare, lichidare ori administrare specială, care au activităţile suspendate sau restricţii asupra acestora;
d) angajatorii la care calitatea de administrator/asociat este deţinută de una sau mai multe persoane fizice care sunt rude sau afini până la gradul IV inclusiv cu persoanele care au calitatea de administrator/asociat la alţi angajatori care au beneficiat de cel puţin una dintre facilităţile prevăzute la art.80 şi la alin.(1), (2) şi (5) pentru persoanele în situaţia cărora raporturile de muncă cu angajatorul care a beneficiat de facilităţi au încetat prin demisie sau ca urmare a acordului părţilor, conform prevederilor legale, în ultimii 2 ani.
Angajatorii care beneficiază de subvenţionarea locurilor de muncă în condiţiile art.80 sau art. 85 alin.(1) şi (2) şi care încetează raporturile de muncă sau de serviciu ale persoanelor încadrate pe aceste locuri de muncă, din motivele prevăzute la art.83 alin.(2), anterior termenelor prevăzute de lege, nu mai pot beneficia de o nouă subvenţie din bugetul asigurărilor pentru şomaj pe o perioadă de 2 ani de la data încetării raporturilor de muncă sau de serviciu.
Facilităţile prevăzute la alin.(1), (2) şi (5) se acordă angajatorilor în situaţia în care tinerii NEET şi persoanele din categoriile menţionate ( şomeri peste 45 de ani) sunt înregistraţi ca şomeri în evidenţa agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
-
Subventionarea locurilor de munca pentru somerii care sunt unici sustinatori ai familiilor monoparentale
Angajatorii care încadrează în muncă, pe perioadă nedeterminată, şomeri care sunt părinţi unici susţinători ai familiilor monoparentale primesc lunar, de la data încheierii convenţiei, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată din aceste categorie, o sumă în cuantum de 2.250 lei, cu obligaţia menţinerii raporturilor de muncă sau de serviciu cel puţin 18 luni de la data încadrării în muncă.
Această sumă se acordă şi în situaţia în care, în perioada de acordare a subvenţiei, persoanele cu handicap subvenţionate nu mai au statut de părinte unic susţinător a familiei monoparentale.
Angajatorii care încadrează în muncă persoanele prevăzute la art. 85 alin. (1) din lege şi care încheie convenţii cu agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă sunt obligaţi să menţină raporturile de muncă ale acestora cel puţin 18 luni de la data încadrării în muncă.
Prin părinte unic susţinător al familiei monoparentale se înţelege persoana singură, definită în sensul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.105/2003 privind alocaţia familială complementară şi alocaţia de susţinere pentru familia monoparentală, aprobată cu modificări prin Legea nr.41/2004.
Pentru acordarea drepturilor prevăzute la art.85 alin.(1) din lege (şomeri părinţi unici susţinători ai familiilor monoparentale), se impune ca angajatorii să încheie cu agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în termen de 12 luni de la angajării persoanelor, o convenţie conform modelului prevăzut în anexa nr.19.
Nu beneficiază de subvenţionare conform art.85 alin.(6):
a) angajatorii care în ultimii 2 ani au fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu persoanele angajate din categoriile prevăzute la alin.(1), (2) şi (5);
b) angajatorii la care calitatea de administrator/asociat este deţinută de una sau mai multe persoane fizice sau juridice care au calitatea de administrator/asociat la alţi angajatori care au beneficiat de cel puţin una dintre facilităţile prevăzute la art.80 şi la alin.(1), (2) şi (5) pentru persoanele în situaţia cărora raporturile de muncă cu angajatorul care a beneficiat de facilităţi au încetat prin demisie sau ca urmare a acordului părţilor, conform prevederilor legale, în ultimii 2 ani;
c) angajatorii care la data solicitării acordării facilitaţii se află în situaţia de insolvenţă, în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, dizolvare, lichidare ori administrare specială, care au activităţile suspendate sau restricţii asupra acestora;
d) angajatorii la care calitatea de administrator/asociat este deţinută de una sau mai multe persoane fizice care sunt rude sau afini până la gradul IV inclusiv cu persoanele care au calitatea de administrator/asociat la alţi angajatori care au beneficiat de cel puţin una dintre facilităţile prevăzute la art.80 şi la alin.(1), (2) şi (5) pentru persoanele în situaţia cărora raporturile de muncă cu angajatorul care a beneficiat de facilităţi au încetat prin demisie sau ca urmare a acordului părţilor, conform prevederilor legale, în ultimii 2 ani.
Angajatorii care beneficiază de subvenţionarea locurilor de muncă în condiţiile art.80 sau art. 85 alin.(1) şi (2) şi care încetează raporturile de muncă sau de serviciu ale persoanelor încadrate pe aceste locuri de muncă, din motivele prevăzute la art.83 alin.(2), anterior termenelor prevăzute de lege, nu mai pot beneficia de o nouă subvenţie din bugetul asigurărilor pentru şomaj pe o perioadă de 2 ani de la data încetării raporturilor de muncă sau de serviciu.
Facilităţile prevăzute la alin.(1), (2) şi (5) se acordă angajatorilor în situaţia în care tinerii NEET şi persoanele din categoriile menţionate (şomeri părinţi unici susţinători ai familiilor monoparentale) sunt înregistraţi ca şomeri în evidenţa agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
Pentru detalierea acestor stimulente și alte măsuri de sprijin oferite, puteți găsi informații direct pe site-ul Agenția Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă.
SURSE:
https://www.wearehr.ro/codul-muncii-pentru-angajatori/