Șomajul
Aici găsești câteva informații de bază, pe care este bine să le știi, despre șomaj precum și link-uri utile unde poți să citești detalii.
Ce este șomajul și persoanele care pot beneficia de sistemul asigurărilor pentru șomaj?
Șomajul reprezintă un fenomen economic care poate fi cauzat fie de o criză economică sau sanitară, fie ca urmare a numărului scăzut de locuri de muncă disponibile pe piață într-un anumit domeniu de activitate, fapt care duce la imposibilitatea găsirii unui loc de muncă de către persoanele care au capcitatea și dreptul de a munci.
În România șomajul este reglementat prin Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare.
Indemnizația de şomaj reprezintă o compensație parțială a veniturilor asiguratului ca urmare a pierderii locului de muncă sau a veniturilor absolvenților instituțiilor de învățământ şi militarilor care au efectuat stagiul militar şi care nu s-au putut încadra în muncă.
Categoriile de beneficiari ai Legii nr.76/2002, privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare
În temeiul art.16 din Legea nr.76/2002, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiari ai prevederilor acestei legi sunt persoanele în căutarea unui loc de muncă, aflate în una dintre următoarele situaţii:
a) au devenit şomeri în sensul prevederilor art.5 pct.IV lit c), respectiv nu au loc de muncă, nu realizează venituri sau realizează, din activități autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referință al asigurărilor pentru șomaj și stimulării ocupării forței de muncă, în vigoare;
b) nu au putut ocupa loc de muncă după absolvirea unei instituţii de învăţământ;
c) ocupă un loc de muncă şi, din diferite motive, doresc schimbarea acestuia;
d) au obţinut statutul de refugiat sau beneficiază de altă formă de protecţie internaţională, conform legii, sau se află în procedură de soluţionare a cererii de azil şi au acces pe piaţa muncii, în condiţiile prevăzute de lege.
e) sunt cetăţeni străini sau apatrizi care au fost încadraţi în muncă sau au realizat venituri în România sau care au drept de muncă pe teritoriul României, conform legii;
f) nu au putut ocupa loc de muncă după repatriere sau după eliberarea din detenţie.
Şomer: persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
- este în căutarea unui loc de muncă de la vârsta de minimum 16 ani şi până la îndeplinirea condiţiilor de pensionare;
- starea de sănătate şi capacităţile fizice şi psihice o fac aptă pentru prestarea unei munci;
- nu are loc de muncă, nu realizează venituri sau realizează, din activităţi autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referinţă al asigurărilor pentru şomaj şi stimulării ocupării forţei de muncă, în vigoare;
- este disponibilă să înceapă lucrul în perioada imediat următoare, dacă s-ar găsi un loc de muncă.
Şomer înregistrat: persoana care îndeplineşte cumulativ condițiile pentru a fi şomer:
- este în căutarea unui loc de muncă de la vârsta de minimum 16 ani şi până la îndeplinirea condițiilor de pensionare;
- starea de sănătate şi capacitățile fizice şi psihice o fac aptă pentru prestarea unei munci;
- nu are loc de muncă, nu realizează venituri sau realizează, din activități autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referință al asigurărilor pentru şomaj şi stimulării ocupării forței de muncă, în vigoare;
- este disponibilă să înceapă lucrul în perioada imediat următoare, dacă s-ar găsi un loc de muncă.
Totodată persoana se înregistrează la agenția pentru ocuparea forței de muncă în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau, după caz, reşedința ori la alt furnizor de servicii de ocupare, care funcționează în condițiile prevăzute de lege, în vederea obținerii unui loc de muncă.
Şomer de lungă durată: persoana care este şomer pe o perioadă mai mare de 12 luni, în cazul persoanelor cu vârsta de minimum 25 de ani şi pe o perioadă de 6 luni, în cazul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 16 ani şi până la împlinirea vârstei de 25 de ani.
Tânăr cu risc de marginalizare social: persoana cu vârsta cuprinsă între 16-26 de ani, care îndeplineşte condiţiile menţionate, se înregistrează la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă în a cărei rază teritorială îsi are domiciliul sau, după caz, reşedinţa şi se încadrează în una dintre următoarele categorii:
a) se află în sistemul de protecţie a copilului sau provine din acest sistem;
b) are dizabilităţi;
c) nu are familie sau a cărui familie nu îi poate asigura întreţinerea;
d) are copii în întreţinere;
e) a executat una sau mai multe pedepse privative de libertate;
f) este victimă a traficului de persoane.
Tânăr NEET - tânăr cu vârsta cuprinsă între 16 şi 24 de ani care nu are loc de muncă, nu urmează o formă de învăţământ şi nu participă la activităţi de formare profesională.
Modalitatea de înregistrare la instituțiile abilitate și indemnizația de șomaj.
Instituțiile abilitate în vederea sprijinirii acestor categorii de persoane sunt:
Agenția Națională pentru Ocupare a Forței de Muncă (ANOFM)
Agențiile județene de Ocupare a Foței de Muncă (AJOFM)
Lista completă poate fi găsită aici.
Cine poate să beneficieze de acest drept?
Conform legii, persoanele care pot să beneficieze de acest drept se numesc someri. Pentru a se încadra în această categorie trebuie să îndeplinească următoarele criterii:
a) sunt în căutarea unui loc de muncă de la vârsta de minimum 16 ani şi până la îndeplinirea condițiilor de pensionare;
b) starea de sănătate şi capacitățile fizice şi psihice le fac apte pentru prestarea unei munci;
c) nu au loc de muncă, nu realizează venituri sau realizează, din activități autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, în vigoare;
d) sunt disponibili să înceapă lucrul în perioada imediat următoare, dacă s-ar găsi un loc de muncă.
Când se acordă indemnizație de șomaj?
Așa cum indică Art. 38 din legea nr.76/2002, indemnizația de şomaj se acordă persoanelor ce se încadrează în prevederile legale de la data:
a) încetării contractului individual de muncă sau a contractului de muncă temporară;
b) încetării raporturilor de serviciu;
c) încetării mandatului pentru care au fost numite sau alese;
d) expirării duratei sau desfacerii contractului militarilor angajați pe bază de contract;
e) încetării calității de membru cooperator;
f) încetării contractului de asigurare pentru şomaj;
g) încetării motivului pentru care au fost pensionate;
h) încetării motivului pentru care au fost suspendate raporturile de muncă sau de serviciu.
Care sunt criteriile pe baza cărora se acordă indemnizația de șomaj?
Șomajul se acordă doar dacă persoana care-l solicită îndeplinește toate criteriile de mai jos, prevăzute în Art.34 din legea nr.76/2002:
a) au un stagiu de cotizare de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii;
b) nu realizează venituri sau realizează din activități autorizate potrivit legii venituri mai mici decât salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată;
c) nu îndeplinesc condițiile de pensionare, conform legii;
d) sunt înregistrați la agențiile pentru ocuparea forței de muncă în a căror rază teritorială îşi au domiciliul sau, după caz, reşedința, dacă au avut ultimul loc de muncă ori au realizat venituri în acea localitate.
Care sunt documentele necesare pentru acordarea indemnizației de șomaj?
Indemnizația de șomaj se acordă în baza următoarelor documente care trebuie depuse la Agenția județeană de Ocupare a Forței de Muncă în a cărei rază teritorială este domiciliul sau, după caz, reşedința:
a) actul de identitate, în original și copie;
b) actele de studii și de calificare, în original și copie;
c) adeverința medicală din care să rezulte că persoana este clinic sănătoasă sau aptă de muncă ori că are eventuale restricții medicale;
d) actele eliberate de organele financiar teritoriale, din care să rezulte că persoana nu realizează venituri sau că realizează, din activități autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referință al asigurărilor pentru șomaj și stimulării ocupării forței de muncă în vigoare.
Care este valoarea indemnizației de șomaj și perioada pentru care se acordă?
Perioada pentru care se acordă indemnizația de șomaj nu este fixă ci variază în funcție de stagiul de cotizare, astfel:
a) 6 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puțin un an;
b) 9 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puțin 5 ani;
c) 12 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare mai mare de 10 ani.
Dacă vrei să știi cum se calculează indemnizația de șomaj poți să citești acest articol.
Care sunt obligațiile persoanelor ce beneficiază de indemnizație de șomaj?
Pentru a putea să beneficieze de indemnizația de șomaj, șomerul trebuie să respecte, cumulativ criteriile:
a) să se prezinte lunar, pe baza programării sau ori de câte ori este solicitat, la Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă la care este înregistrat, pentru a primi sprijin în vederea încadrării în muncă;
b) să comunice în termen de 3 zile Agenției pentru Ocuparea Forței de Muncă la care este înregistrat orice modificare a condițiilor care au condus la acordarea drepturilor;
c) să participe la serviciile pentru stimularea ocupării şi de formare profesională oferite de Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă la care este înregistrat;
d) să caute activ un loc de muncă.
Măsuri de stimulare a ocupării forței de muncă.
Completarea veniturilor salariale ale angajaților care se încadrează înainte de expirarea perioadei de somaj
Completarea veniturilor salariatului se poate face prin acordare a 30% din cuantumul indemnizaţiei de şomaj, prevăzută de art.72 din Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare.
În temeiul art.72 din lege, persoanele prevăzute la art.17 alin.(1), cărora li s-a stabilit dreptul la indemnizaţia de şomaj, potrivit legii, şi care se angajează cu normă întreagă, conform prevederilor legale în vigoare, şi, ca urmare a angajării, le încetează plata indemnizaţiei de şomaj, beneficiază, din momentul angajării până la sfârşitul perioadei pentru care erau îndreptăţite să primească indemnizaţia de şomaj, de o sumă lunară, acordată din bugetul asigurărilor pentru şomaj, reprezentând 30% din cuantumul indemnizaţiei de şomaj, stabilită şi, după caz, reactualizată conform legii.
Care sunt condițiile de acordare?
-
Angajarea să fie cu normă întreagă, conform prevederilor legale;
-
Încadrarea în muncă să fie pe perioadă nedeterminată sau perioadă determinată mai mare de 12 luni;
-
Persoanele se încadrează la angajatori cu care nu au fost în raporturi de muncă sau de serviciu în ultimii 2 ani.
Care sunt actele necesare?
-
Cerere conform model;
-
Contractul de muncă sau decizie de numire, în copie;
-
Document emis de angajator, din care să rezulte că în ultimii 2 ani acesta nu a mai fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu persoana respective;
-
Adeverinţă emisă de angajator din care să rezulte că de la data angajării şi până la sfârşitul primei luni calendaristice de la anagajare, persoana angajată a desfăşurat activitate conform contractului individual de muncă încheiat.
Cum se depun documentele?
-
Personal – la sediul agenţiei;
-
Prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
-
Prin e-mail.
Prima de inserție
Aceasta este prevăzută de art.731 din Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare.
În temeiul art.731 din lege, absolvenţii instituţiilor de învăţământ şi absolvenţii şcolilor speciale, în vârstă de minimum 16 ani, care, în termen de 60 de zile de la absolvire, se înregistrează la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă şi se angajează cu normă întreagă pentru o perioadă mai mare de 12 luni, beneficiază, din bugetul asigurărilor pentru şomaj, de o primă de inserţie egală cu de 3 ori valoarea indicatorului social de referinţă al asigurărilor pentru șomaj și stimulării ocupării forței de muncă în vigoare la data încadrării.
Care sunt condițiile de acordare?
Prima de inserţie se acordă în două tranşe, astfel:
a) o tranşă egală cu 50% din cuantumul stabilit, la data angajării;
b) o tranşă egală cu 50% din cuantumul stabilit, după expirarea perioadei de 12 luni de la angajare
Prima de inserţie se acordă dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
- La data absolvirii studiilor absolventul nu are raport de muncă sau de serviciu
- Absolventul este înregistrat în evidenţele agenţiei în termen de 60 zile de la absolvire;
- Încadrarea în muncă a absolventului este în termen de 60 zile de la data absolvirii, ulterior înregistrării la agenţie;
- Nu a mai fost angajat după data absolvirii studiilor la un alt angajator;
- Angajarea este cu normă întreagă, conform prevederilor legale şi pe o perioadă mai mare de 12 luni;
- Absolventul se încadrează la angajator cu care nu a fost în raport de muncă sau de serviciu în ultimii 2 ani;
- Absolventul se încadrează la angajatori care nu au obligaţia, potrivit legii, de a-l angaja.
Care sunt actele necesare?
Pentru acordarea primei de inserţie prevăzute persoanele îndreptăţite vor depune la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, unde se află în evidenţă, în termen de maximum 60 de zile de la data angajării, următoarele documente:
1. Cerere conform model;
2. Actul de identitate al absolventului, în copie;
3. Actul de absolvire a instituţiei de învăţământ, în copie;
4. Actul în baza căruia absolventul a fost încadrat în muncă, în copie;
5. Declaraţie pe proprie răspundere a absolventului;
6. Declaraţie pe proprie răspundere a angajatorului;
7. Angajamentul absolventului, conform model.
Cum se depun documentele?
-
Personal – la sediul agenţiei;
-
Prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
-
Prin e-mail.
Prima de activare
Este prevăzută de art.732 din Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare.
Șomerii înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă de cel puţin 30 de zile, care nu beneficiază de indemnizaţie de şomaj, în situaţia în care se angajează cu normă întreagă, pentru o perioadă mai mare de 3 luni, ulterior datei înregistrării la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, beneficiază de o primă de activare în valoare de 1.000 lei, neimpozabilă.
Persoanele care beneficiază de prima de activare au dreptul la menţinerea acesteia şi în situaţia în care, în perioada de 3 luni de la angajare, le încetează raportul de muncă sau de serviciu la primul angajator şi se încadrează, în termen de 30 de zile, la un alt angajator, în aceleaşi condiţii.
Care sunt condițiile de acordare?
Prima de activare se acordă persoanei care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
- Este înregistrată la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă de cel puțin 30 de zile şi nu beneficiează de indemnizaţie de şomaj;
- S-a angajat cu normă întreagă, pentru o perioadă mai mare de 3 luni;
- În ultimele 12 luni anterioare angajării nu a lucrat la acel angajator;
- Nu a beneficiat de primă de activare în ultimele 12 luni.
Prima de activare se acordă în două tranşe, astfel:
a) o tranşă egală cu 50% din cuantumul stabilit, la data angajării;
b) o tranşă egală cu 50% din cuantumul stabilit, după expirarea perioadei de 3 luni de la angajare.
Nu beneficiază de prima de activare:
a) persoanele care se încadrează în muncă, conform legii, pe perioadă determinată de cel mult 3 luni, iar ulterior încadrării în muncă se schimbă durata încadrării în muncă pe perioadă determinată mai mare de 3 luni sau nedeterminată;
b) persoanele care se încadrează în muncă, conform legii, pentru o perioadă mai mare de 3 luni, în termen de 30 de zile de la data încetării plăţii indemnizaţiei de şomaj conform art. 44 lit.l) din Legea 76/2002.
Care sunt actele necesare?
Pentru acordarea primei de activare, persoanele vor depune la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, unde se află în evidenţă, în termen de maximum 30 de zile de la data angajării, următoarele documente: :
1. Cerere conform model;
2. Actul în baza cărui persoana a fost încadrată în muncă sau dovada emisă de angajator – copie;
3. Angajament conform model;
4. Declaraţie pe propria răspundere a angajatorului din care să rezulte că în ultimele 12 luni anterioare angajării, acesta nu a mai fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu persoana respectivă;
5. Declaraţie pe proprie răspundere din care să rezulte ca persoana solicitantă nu a mai beneficiat de prima de activare în ultimele 12 luni anterioare angajării.
Cum se depun documentele?
-
Personal – la sediul agenţiei;
-
Prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
-
Prin e-mail.
Prima de instalare
Este prevăzută art.75 din Legea nr.76/2002 privins sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă.
Persoanele înregistrate ca şomeri la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă care se încadrează în muncă, potrivit legii, într-o altă localitate situată la o distanţă mai mare de 50 km faţă de localitatea în care îşi au domiciliul sau reşedinţa şi, ca urmare a acestui fapt, îşi schimbă domiciliul ori îşi stabilesc reşedinţa în localitatea respectivă sau în localităţile învecinate acesteia pot beneficia de o primă de instalare, neimpozabilă, destinată stimulării încadrării în muncă, asigurării cheltuielilor pentru locuire în noul domiciliu sau noua reşedinţă, şi/sau pentru reîntregirea familiei, după caz.
Care sunt condițiile de acordare?
Prima de instalare se acordă şi persoanelor de cetăţenie română care şi-au exercitat dreptul la libera circulaţie a lucrătorilor în spaţiul Uniunii Europene şi Spaţiul Economic European pe o perioadă de cel puţin 36 luni.
Prima de instalare se acordă în cuantum diferenţiat, astfel:
a) 12.500 lei pentru persoanele înregistrate ca şomeri la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă şi care se încadrează în muncă într-o altă localitate şi, ca urmare a acestui fapt, îşi schimbă domiciliul sau îşi stabilesc reşedinţa la o distanţă mai mare de 50 km faţă de localitatea în care îşi au domiciliul sau reşedinţa;
b) 15.500 lei pentru persoanele prevăzute anterior şi sunt sunt însoţite de membrii familiei în sensul Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, iar în cazul familiei monoparentale, în situaţia în care sunt însoţite de copilul sau copiii aflaţi în întreţinere.
În cazul în care ambii soţi îndeplinesc condiţiile de acordare a primei de instalare, unul va primi suma prevăzută 12.500 lei, iar celălalt va primi o primă instalare în cuantum de 3.500 lei.
Prima de instalare se acordă în două tranşe, astfel:
a) o tranşă egală cu 50% din cuantumul stabilit, la data instalării;
b) o tranşă egală cu 50% din cuantumul stabilit, după expirarea perioadei de 12 luni de la angajare
Prin excepţie, în situaţia în care angajatorul sau autorităţile publice locale sau centrale asigură locuinţă de serviciu ori suportarea cheltuielilor aferente din fonduri ale angajatorului sau fonduri publice, prima de instalare se acordă într-o singură tranșă (la data instalării) în cuantum diferenţiat, astfel:
a) 3.500 lei pentru persoana înregistrată ca şomer și care se încadrează în muncă într-o altă localitate şi, ca urmare a acestui fapt, îşi schimbă domiciliul sau îşi stabilește reşedinţa;
b) 6.500 lei pentru persoana înregistrată ca şomer este însoţită de membrii familiei în sensul Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, iar în cazul familiei monoparentale, în situaţia în care sunt însoţite de copilul sau copiii aflaţi în întreţinere;
c) 3.500 lei pentru fiecare soţ în cazul în care ambii soţi îndeplinesc condiţiile de acordare a primei de instalare.
Prima de instalare se acordă în cazul în care persoana solicitantă îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
- Are domiciliul sau reşedinţa ori îşi stabileşte noul domiciliu sau noua reşedinţă în zonele prevăzute în Planul naţional de mobilitate aprobat prin H.G. nr.903/29.11.2016 ;
- Este înregistrată ca şomer la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă;
- Încadrarea în muncă se face într-o localitate situată la o distanţă mai mare de 50 km de localitatea de domiciliu sau reşedinţă;
- În localitatea de domiciliu sau de reşedinţă – de unde pleacă - să fi locuit o perioadă de cel puţin 36 luni;
- Schimbarea domiciliului sau stabilirea reşedinţei se face în localitatea unde se încadrează sau în localităţile învecinate acesteia;
- Nu revine la vechiul domiciliu sau vechea reşedinţă într-o perioadă de 12 luni de la angajare;
- Angajarea este cu normă întreagă, pentru o perioadă de cel puţin 12 luni;
- În ultimii 2 ani anterior angajării nu a mai lucrat la acel angajator.
- În ultimii 2 ani anteriori angajării nu alucrat la administratorii/asociaţii angajatorului (în situaţia în care angajatorul are mai mulţi administratori/asociaţi);
- Nu a beneficiat de prima de încadrare sau prima de instalare în ultimele 36 luni premergătoare solicitării primei de mobilitate.
- Nu deţine în proprietate sau coproprietate o locuinţă în localitatea în care se încadrează în muncă sau în localităţile învecinate acesteia sau în localitatea în care îşi schimbă domiciliul sau îşi stabileşte reşedinţa sau în localităţile învecinate acesteia, atât persoana solicitantă cât şi soţul/soţia, copii aflaţi în întreţinere
- Angajatorul sau autorităţile administraţiei publice locale sau centrale nu asigură locuinţă de serviciu şi nu suportă cheltuielile aferente chiriei din fonduri ale angajatorului sau din fonduri publice.
Care sunt actele necesare?
Pentru acordarea primei de instalare, persoanele vor depune la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană sau a municipiului Bucureşti, unde se află în evidenţă, în termen de 60 de zile de la data încadrării în muncă următoarele documente, după caz:
1. Cerere conform modelui;
2. Actul de identitate al persoanei solicitante – original şi copie xerox;
3. Contract de muncă, cu precizarea locului de muncă unde persoana urmează să îşi desfăşoare activitatea – original şi copie xerox;
4. Angajament conform model;
5. Declaraţie pe propria răspundere a angajatorului din care să rezulte că în ultimii 2 ani acesta nu a mai fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu persoana respectivă;
6. Declaraţie pe propria răspundere a angajatorului din care să rezulte că în ultimii 2 ani persoana angajată nu a mai fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu alţi angajatori la care calitatea de administrator / asociat este deţinută de una sau mai multe persoane fizice sau juridice care au calitatea de administrator/ asociat la angajatorul la care se realizează încadrarea în muncă;
7. Declaraţie pe propria răspundere a angajatorului din care să rezulte că pentru persoana respectivă ori familia acestuia nu se asigură locuinţă de serviciu şi nu se suportă cheltuielile aferente chiriei din fonduri ale angajatorului;
8. Declaraţia pe propria răspundere a persoanei încadrate în muncă din care să rezulte că autorităţile administraţiei publice locale sau centrale nu asigură locuinţă de serviciu şi nu suportă cheltuielile aferente chiriei din fonduri publice;
9. Declaraţie pe propria răspundere a absolvenţilor licenţiaţi ai facultăţilor de medicină, medicină dentară şi farmacie din care să rezulte că la data solicitării primei de mobilitate prevăzute la art. 75 din lege nu au promovat concursul naţional de rezidenţial pe locuri sau pe posturi în condiţiile legii, după caz;
10. Declaraţia pe propria răspundere a angajatorului absolvenţilor instituţiilor de învăţământ din care să rezulte că nu are obligaţia, potrivit legii, de a angaja persoana din această categorie, după caz;
11. După caz, certificatul de căsătorie şi, după caz certificatele de naştere ale copiilor sau documentele care atestă situaţia juridică a copiilor faţă de reprezentantul legal sau actele prevăzute de lege în cazul familiilor monoparentale;
12. Declaraţie pe proprie răspundere a persoanei solicitante din care să rezulte că nu deţine în proprietate sau coproprietate o locuinţă în localitatea în care se încadrează în muncă sau în localităţile învecinate acesteia sau în localitatea în care îşi schimbă domiciliul sau îşi stabileşte reşedinţa sau în localităţile învecinate acesteia, atât ea cât şi soţul/soţia, copii aflaţi în întreţinere;
13. Pentru persoanele de cetățenie română care și-au exercitat dreptul la libera circulație a lucrătorilor în spațiul UE și SEE, document sau orice alt înscris emis de o autoritate publică a statului sau statelor din spaţiul Uniunii Europene şi Spaţiul Economic European în care şi-au exercitat dreptul la liberă circulaţie a lucrătorilor pe perioada de cel puţin 36 de luni, prevăzută la art. 45^10 alin. (1) lit. a), prin care se atestă că au avut, pe perioada respectivă, domiciliul sau reşedinţa ori au exercitat dreptul de rezidenţă legal pe teritoriul statului/statelor respectiv(e), însoţit de o traducere certificată în limba română.
Cum se depun documentele?
-
Personal – la sediul agenţiei;
-
Prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
-
Prin e-mail.
Prima de încadrare
Este prevăzută de art.74 din Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă.
Persoanele înregistrate ca şomeri la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă şi care se încadrează în muncă, potrivit legii, într-o localitate situată la o distanţă mai mare de 15 km de localitatea în care îşi au domiciliul sau reşedinţa, pot beneficia de o primă de încadrare, neimpozabilă.
Prima de încadrare se calculează la 0,5 lei/km, dar nu mai mult de 55 lei/zi, proporţional cu numărul de zile în care persoanele în cauză desfăşoară efectiv activitatea la angajatorul la care se realizează încadrarea în muncă.
Care sunt condițiile de acordare?
Prima de încadrare se acordă la cerere, pe o perioadă de 12 luni.
Prima de încadrare se acordă dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
- Persoana solicitantă are domiciliul sau reşedinţa în zonele prevăzute în Planul naţional de mobilitate – H.G. nr. 903/29.11.2016;
- Persoana solicitantă să fie înregistrată ca şomer la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă;
- Încadrarea în muncă să fie într-o localitate situată la o distanţă mai mare de 15 km de localitatea de domiciliu sau reşedinţă;
- Angajarea să fie cu normă întreagă, pentru o perioadă de cel puţin 12 luni;
- În ultimii 2 ani anteriori angajării să nu mai fi lucrat la acel angajator;
- În ultimii 2 ani anteriori angajării să nu fi lucrat la administratorii/asociaţii angajatorului (în situaţia în care angajatorul are mai mulţi administratori/ asociaţi);
- Nu a beneficiat de prima de încadrare sau prima de instalare în ultimele 36 luni premergătoare solicitării primei de mobilitate;
- Nu deţine în proprietate sau coproprietate o locuinţă în localitatea în care se încadrează în muncă sau în localităţile învecinate acesteia atât persoana solicitantă cât şi soţul/soţia, copii aflaţi în întreţinere;
- Angajatorul sau autorităţile administraţiei publice locale sau centrale nu asigură transportul sau nu suportă cheltuielile aferente.
Care sunt actele necesare?
Pentru acordarea primei de încadrare, persoanele vor depune la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană sau a municipiului Bucureşti, unde se află în evidenţă, în termen de 30 de zile de la data încadrării în muncă, următoarele documente:
1. Cerere – conform model;
2. Actul de identitate al persoanei solicitante – original şi copie xerox
3. Contract de muncă, cu precizarea locului de muncă unde persoana urmează să îşi desfăşoare activitatea – original şi copie Xerox;
4. Angajament conform model, care constituie titlu executoriu, potrivit legii;
5. Declaraţie pe propria răspundere a angajatorului din care să rezulte că în ultimii 2 ani acesta nu a mai fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu persoana respective;
6. Declaraţie pe propria răspundere a angajatorului din care să rezulte că în ultimii 2 ani persoana angajată nu a mai fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu alţi angajatori la care calitatea de administrator / asociat este deţinută de una sau mai multe persoane fizice sau juridice care au calitatea de administrator/ asociat la angajatorul la care se realizează încadrarea în muncă;
7. Declaraţie pe propria răspundere a absolvenţilor licenţiaţi ai facultăţilor de medicină, medicină dentară şi farmacie din care să rezulte că la data solicitării primei de mobilitate prevăzute la art. 74 din lege nu au promovat concursul naţional de rezidenţial pe locuri sau pe posturi în condiţiile legii, după caz;
8. Declaraţia pe propria răspundere a angajatorului absolvenţilor instituţiilor de învăţământ din care să rezulte că nu are obligaţia, potrivit legii, de a angaja persoana din această categorie, după caz;
9. Declaraţie pe proprie răspundere a persoanei solicitante din care să rezulte că nu deţine în proprietate sau coproprietate o locuinţă în localitatea în care se încadrează în muncă sau în localităţile învecinate acesteia, atât ea cât şi soţul/soţia, copii aflaţi în întreţinere;
10. Declaraţia angajatorului cât şi a persoanei solicitante din care să rezulte că angajatorul sau autoritatea administraţiei publice locală nu asigură transportul şi nu suportă cheltuielile aferente.
Cum se depun documentele?
-
Personal – la sediul agenţiei;
-
Prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
-
Prin e-mail.
Prima de relocare
Este prevăzută de art.762 din Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă.
În temeiul art.762 alin. (1) din lege, persoanele înregistrate ca şomeri la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă care se încadrează în muncă, potrivit legii, într-o altă localitate situată la o distanţă mai mare de 50 km faţă de localitatea în care îşi au domiciliul sau reşedinţa şi, ca urmare a acestui fapt, îşi schimbă domiciliul sau îşi stabilesc reşedinţa în localitatea respectivă sau în localităţile învecinate acesteia, beneficiază, la cerere, de o primă de relocare, neimpozabilă, acordată din bugetul asigurărilor pentru şomaj, egală cu 75% din suma destinată asigurării cheltuielilor pentru locuire în noul domiciliu sau noua reşedinţă, dar nu mai mult de 900 lei.
Care sunt condițiile de acordare?
Conform alin.(2) al aceluiași articol, prima de relocare prevăzută la alin.(1) se acordă persoanelor ale căror venituri nete lunare realizate de către acestea în situaţia în care sunt persoane singure sau împreună cu familiile acestora nu depăşesc suma de 5.000 lei/lună.
Potrivit alin.(3), persoanele singure şi familiile prevăzute la alin.(2) sunt definite în sensul art. 2 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare.
Prin sintagma cheltuieli pentru locuire prevăzută la alin.(1) se înţelege cheltuielile necesare pentru plata chiriei şi a utilităţilor în noul domiciliu sau noua reşedinţă, astfel cum este prevăzut la alin.(4) al aceluiași articol.
Alin.(5) dispune expres că, în situaţia în care angajatorul sau autorităţile administraţiei publice locale sau centrale asigură locuinţă de serviciu sau suportarea cheltuielilor aferente chiriei din fonduri ale angajatorului sau fonduri publice, prima de relocare nu se acordă.
Conform alin.(6), prima de relocare stabilită în cuantumul prevăzut la alin.(1) se acordă lunar, pe o perioadă de cel mult 36 de luni, în situaţia în care în această perioadă sunt respectate condiţiile prevăzute la alin.(1) şi (2).
În temeiul art.763 alin.(1) din aceeași lege, prima de relocare prevăzută la art.762 se acordă la cerere şi nu se cumulează cu prima de activare, cu prima de încadrare sau cu prima de instalare prevăzute la art.732, la art.74, respectiv la art.75.
Beneficiază de prima de relocare persoanele care se încadrează în muncă, cu normă întreagă, pentru o perioadă de cel puţin 12 luni, astfel cum prevede alin.(2) al aceluiași articol.
Alin.(3) prevede că nu beneficiază de prima de relocare:
a) persoanele care au mai beneficiat de o primă de relocare sau de una dintre primele prevăzute la art.74 şi 75, în ultimele 36 de luni premergătoare solicitării primei de relocare;
b) persoanele care se încadrează la angajatori cu care au fost în raporturi de muncă sau de serviciu în ultimii 2 ani;
c) persoanele care se încadrează la angajatori la care calitatea de administrator/asociat este deţinută de una sau mai multe persoane fizice sau juridice care au calitatea de administrator/asociat şi la alţi angajatori cu care persoanele au fost în raporturi de muncă sau de serviciu în ultimii 2 ani;
d) persoanele pentru care plata indemnizaţiei de şomaj a fost suspendată potrivit art.45 alin.(1) lit.c), iar ulterior, ca urmare a schimbării duratei contractului individual de muncă, plata indemnizaţiei de şomaj încetează potrivit art.44 lit.a);
e) absolvenţii licenţiaţi ai facultăţilor de medicină, medicină dentară şi farmacie care, la data solicitării dreptului, au promovat concursul naţional de rezidenţiat pe locuri sau pe posturi în condiţiile legii;
f) absolvenţii instituţiilor de învăţământ faţă de care angajatorii au obligaţia, potrivit legii, de a-i încadra în muncă;
g) persoanele care deţin în proprietate sau coproprietate o altă locuinţă în localitatea în care îşi schimbă domiciliul sau îşi stabilesc reşedinţa sau în localităţile învecinate acesteia, ca urmare a încadrării în muncă.
Potrivit alin.(4) al aceluiași articol, persoanele care beneficiază de prima de relocare au dreptul la menţinerea acesteia şi în cazul în care, în perioada de 36 de luni de la angajare, le încetează raportul de muncă sau de serviciu la angajatorul la care s-au încadrat în muncă şi se încadrează în termen de 30 de zile la un alt angajator, în aceleaşi condiţii.
Condiţii:
· Persoana solicitantă să fie înregistrată ca şomer la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă;
· Încadrarea în muncă să fie într-o localitate situată la o distanţă mai mare de 50 km de localitatea de domiciliu sau reşedinţă;
· Schimbarea domiciliului sau stabilirea reşedinţei se face în localitatea unde se încadrează sau în localităţile învecinate acesteia;
· Să nu revină la vechiul domiciliu sau vechea reşedinţă într-o perioadă de 12 luni de la angajare;
· Venitul net lunar al persoanei solicitante împreună cu veniturile nete lunare ale membrilor săi de familie (soţ/soţie, copii în întreţinere) să nu depăşească suma de 5000 lei/lună;
· Persoana solicitantă împreună cu membrii săi de familie nu deţine în proprietate sau în coproprietate o altă locuinţă în localitatea în care îşi schimbă domiciliu sau îşi stabileşte reşedinţa sau în localităţile învecinate acesteia, ca urmare a încadrării în muncă, sau soţul/soţia, copiii aflaţi în întreţinere;
· Încadrarea în muncă să fie cu normă întreagă, pentru o perioadă de cel puţin 12 luni;
· În ultimii 2 ani anteriori angajării să nu mai fi lucrat la acel angajator;
· În ultimii 2 ani anteriori angajării să nu fi lucrat la administratorii/asociaţii angajatorului ( în situaţia în care angajatorul are mai mulţi administratori/ asociaţi);
· Nu a beneficiat de prima de relocare, primă de încadrare sau prima de instalare în ultimele 36 luni premergătoare solicitării primei de relocare;
· Persoanele al/a căror soţ/soţie nu a beneficiat de prima de relocare sau de una dintre primele prevăzute la art.74 şi 75 în ultimele 36 de luni premergătoare solicitării primei de relocare.
Care sunt actele necesare?
Pentru acordarea primei de relocare, persoana va depune la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană sau a municipiului Bucureşti, unde se află în evidenţă, în termen de 60 de zile de la data încadrării în muncă, următoarele documente, după caz:
1. Cerere conform model;
2. Actul de identitate al persoanei solicitante care să ateste noul domiciliu şi, după caz, al soţului, soţiei şi copiilor aflaţi în întreţinere ori al altor persoane care împreună cu aceasta constituie o familie în sensul art. 2 din Legea nr. 416/2000;
3. Contract de muncă, cu precizarea locului de muncă unde persoana urmează să îşi desfăşoare activitatea;
4. Angajament - conform model – Anexa nr. 13^2 la Norme , care constituie titlu executoriu, potrivit legii;
5. Declaraţie pe propria răspundere a angajatorului din care să rezulte că în ultimii 2 ani acesta nu a mai fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu persoana respectivă;
6. Declaraţie pe propria răspundere a angajatorului din care să rezulte că în ultimii 2 ani persoana angajată nu a mai fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu alţi angajatori la care calitatea de administrator / asociat este deţinută de una sau mai multe persoane fizice sau juridice care au calitatea de administrator/ asociat la angajatorul la care se realizează încadrarea în muncă;
7. Declaraţie pe propria răspundere a angajatorului din care să rezulte că pentru persoana respectivă ori familia acestuia se asigură sau nu se asigură locuinţă de serviciu ori se suportă sau nu se suportă cheltuielile aferente din fondurile angajatorului;
8. Declaraţia pe propria răspundere a persoanei încadrate în muncă din care să rezulte că autoritatea publică locală sau centrală asigură sau nu asigură locuinţă de serviciu ori suportă sau nu suportă cheltuielile aferente din fonduri publice persoanei respective ori familiei acesteia;
9. Declaraţie pe propria răspundere a persoanei solicitante că atât ea cât şi membrii sai de familie (soţie, soţ, copii aflaţi în întreţinere) nu deţine în proprietate sau în coproprietate o altă locuinţă în localitatea în care se încadrează sau în localităţile învecinate, sau în localitatea în care îşi schimbă domiciliu sau îşi stabileşte reşedinţa ori în localităţile învecinate acesteia, ca urmare a încadrării în muncă;
10. Declaraţia pe propria răspundere a persoanei solicitante din care să rezulte că soţul/soţia nu a beneficiat de primă de relocare sau de una dintre primele prevăzute la art.74 şi 75 în ultimele 36 luni premergătoare solicitării primei de relocare;
11. Declaraţie pe propria răspundere a absolvenţilor licenţiaţi ai facultăţilor de medicină, medicină dentară şi farmacie din care să rezulte că la data solicitării primei de relocare prevăzute la art.762 din lege nu au promovat concursul naţional de rezidenţial pe locuri sau pe posturi în condiţiile legii, după caz;
12. Declaraţia pe propria răspundere a angajatorului absolvenţilor instituţiilor de învăţământ din care să rezulte că nu are obligaţia, potrivit legii, de a angaja persoana din această categorie, după caz;
13. După caz, certificatul de căsătorie şi, după caz certificatele de naştere ale copiilor sau documentele care atestă situaţia juridică a copiilor faţă de reprezentantul legal, după caz, în copie certificată pentru conformitate cu originalul de către persoana solicitantă a dreptului;
14. Actele prevăzute de lege în cazul familiilor monoparentale, prin care se face dovada privind componenţa familiei, filiaţia copiilor şi situaţia lor juridică faţă de reprezentantul legal, după caz, în copie certificată pentru conformitate cu originalul de către persoana solicitantă a dreptului;
15. Contractul de închiriere înregistrat, conform prevederilor legale, la organul fiscal competent, în copie certificată pentru conformitate cu originalul de către persoana solicitantă a dreptului;
16. Declaraţie pe propria răspundere privind membrii familiei sale şi veniturile nete pe care le realizează persoana singură sau împreună cu familia pe fiecare persoană, după caz, pe fiecare categorie de venit net care se realizează în luna anterioară lunii în care se depune cererea, însoţită de acte doveditoare venitului net realizat;
17. Adeverinţă emisă de angajator din care să rezulte că solicitantul de primă de relocare este încadrat în muncă, cât şi venitul net realizat din salariu şi venituri asimilate salariilor pentru luna anterioară solicitării primei.
Cum se depun documentele?
-
Personal – la sediul agenţiei;
-
Prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
-
Prin e-mail.
SURSE: